neděle 10. července 2016

Automatická malba - jak na to

Určitě už jste někdy slyšeli o automatické kresbě nebo malbě. Jedná se o výtvarné tvoření, kdy vypnete hlavu a necháte pracovat jen své podvědomí. Myslela jsem si jak bude tahle technika snadná, ale dost jsem se spletla.

V minulém swapu od Markétky jsem dostala plátno a k tomu poznámku, že mám právě tuto malbu vyzkoušet. Řekla jsem si, že nebudu čekat a hned se do toho pustím.
Na internetu jsem přečetla pár návodů a zajímavých informací, které mi měly tuto duševní tvorbu zjednodušit. Mezi nimi bylo například tyto rady:

1) Přestaňte na chvíli přemýšlet. Nechte jen ruku čmárat po papíře nebo na plátně. Neřešte tvary, neřešte to, co malujete, nechte se vést.
2) Nepřemýšlejte nad barvami. Intuitivně si vyberte první barvu, která vás zaujme a začněte.
3) Nepředstavujte si, co budete malovat ani jak bude obraz vypadat. I kdyby na něm vznikaly jen čáry nebo kruhy, něco z něj nakonec bude.
4) Pokud vám dělá problém uvolnit se, tak si zapněte oblíbenou hudbu. Zaposlouchejte se do ní a klidně kreslete tahy podle melodie.
5) Vždy když se přistihnete nad tím, že nad obrazem přemýšlíte, tak chvíli přestaňte, zavřete oči a znovu se snažte na nic nemyslet a jen "čmárejte" štětcem.
Zní to lehce, že? Pro mě to teda bylo příšerně těžké. Myslím, že u mě neexistují chvíle, kdy nepřemýšlím. A tak jsem si opravdu musela pomoct. Muže i jeho syna jsem vyhnala ven na motorku, psíka jsem dostatečně vyvenčila a sama se zavřela ve své pracovně. 

Poté jsem si pustila svého oblíbeného Bacha a jeho klavírní doprovod. Vzala jsem plátno a pohodlně se usadila. Sáhla jsem po první barvě, která mi přišla k pocitu - byla to modrá. A začala jsem malovat. A pak už to jelo. Modrá, zelená, fialová, bílá, šedá. Barvy jsem míchala, snažila se nepřemýšlet a chvilkami si musela dávat pauzu, abych se znovu koncentrovala.
Malovala jsem večer a zjistila jsem, že mi to vyhovuje víc, když je přítmí, takže jsem si zhasla, v pozadí pokoje svítila jen malá lampička a já byla snad v tranzu:D Ale malovala jsem a malovala. Až jsem měla obraz dokončený, tak jsem sáhla ještě po mini plátně, které jsem dostala na Vánoce od sestřenky a jejího partnera. A bylo to šup šup a obraz byl taky hotový.

Pak jsem rozsvítila světlo a byla docela mile překvapena. Mrzelo mě, že mé díla nejsou abstraktní a víc barevné, každopádně jsem je vrstvila, střídala, malovala, neřešila, kde co bude a snažila se co nejvíc odprostit od toho, jaké barvy se k sobě hodí a kde co umístit. Hodně mi k tomu pomohlo to přítmí, které mě donutilo méně přemýšlet.
Poté jsem přemýšlela a zkoumala významy toho, co jsem namalovala. Mé nebe je asi před nebo po bouřce, takže v životě pořád něco řeším, prožívám změny a občas se mezi vším pěkně motám. Strom znamená jistotu a potřebu domova, hledání svého místa a nutnost uzemnění. Malá studánka jsou pak myšlenky, touha po svobodě a také připomínání si minulosti. No a spousta zelené přírody, stromy, tráva a mechové paloučky? To je nejspíš má hluboká láska k přírodě a návrat ke kořenům...

Já jsem spokojená. Určitě automatickou malbu nebo kresbu ještě někdy vyzkouším. Snad se mi povede zachytit třeba jiné barvy, asymetrii a také trochu té abstrakce. Poslední dobou ji u sebe trošku postrádám a nějak si jedu v zajetých kolejích:)

Jak se vám tyto obrázky líbí? Zkoušeli jste někdy automatickou malbu nebo kresbu? Co jste vytvořili vy?

Chvilku bez přemýšlení


8 komentářů:

  1. Ty jo, pěkný. Nějak mi pořád hlava nebere, že jsi nad tím vůbec nepřemýšlela. Určitě to taky zkusím :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi to bude tím, že mám poslední dobou plnou hlavu přírody, zahrady a domku:) Určitě vyzkoušej, je to zábavné a osvobozující. Mám v plánu brzy zkusit další obrazy:)

      Vymazat
  2. A k tomu je někde nějaký "návod", povídání, popisek, nebo něco takového? A význam toho, co člověk namaluje, to je taky někde vysvětlené?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus si zadat na netu automatická kresba nebo malba a vyskočí ti toho spoustu. Jinak ten význam mám od kamarádky a také učitelky kreslení a malování:) Ale na internetu opět najdeš symboliku ke každé z věcí, kterou nakreslíš:)

      Vymazat
  3. Jelikož tohle při studiu Arteterapie dělám skoro pořád, tak už mi to ani tak nepřijde. :D Automatická malba, kresba, psaní....spíš mě baví skupinové techniky. Individuálně to u mě probíhá celou dobu, ale jak do toho upoutat skupinu, je zajímavé. Člověk si řekne "stačí prostě říct, vypněte a kreslete", ale ono to tak není, někdy je fakt skvělá motivace, popostrčení, nabídnutí tématu hrou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ve skupině to musí být opravdu super!:)

      Vymazat