čtvrtek 10. března 2016

Zahrádkářský rok u nás

Konečně jsem si udělala plán, co budu tento rok pěstovat a co všechno chystám na zahradě. Tady vám přináším ukázku mého zahrádkářského roku, na který se moc těším.
Březen
Někteří už jsou napřed, já teprve v březnu začínám. Dělám si soupis sazeniček, semínek a dalších nutností pro nové osázení zahrady. Mám v plánu vyhradit ještě nějakou část k sázení, zatím mám záhonky jen dva. Zeleninu - rajčata, papriky a další si zasadím zatím doma a až trošku vzejdou, šup s nimi ven do země. Samozřejmě vysadím i bylinky a plánuji i nějaké ty ovocné keře, ideálně už vzrostlé, jsem zvědavá, jestli se uchytí. Na zahradě pak musíme shrabat listí, porýt záhony a plánuji také nasadit vinnou révu. 
Duben
V tuto dobu je ideální čas k výsadbě nového trávníku. Musím prozkoumat zahradu, jestli některá místa trávy nepotřebují obnovit. Budu sázet také česnek, cibuli a přemýšlím nad bramborami v kýblíkách. Znáte tento styl sázení? Je vhodný, když máte méně prostoru a nechcete kopat hluboko do země. Brambory jednoduše nasadíte do kýblů. Tato doba je také ideální k založení kompostu.
Květen
Doufám, že už v květnu budu sklízet bylinky a možná i lesní jahody. Samozřejmě budu zahradu zalévat, trhat plevel v záhonky a také musím sekat trávník. Chystám se také konečně vyrobit pítko pro ptáčky. Ale mám svou představu, a tak hledám vhodný materiál, hlínu a doplňky. V tuto dobu se nejlépe sází okurky a cukety.
Červen
V červnu plánuji nějakou příjemnou letní oslavu narozenin. Taky bych ráda začala pracovat na opravě domku. V létě proto, že mě před tím čeká spoustu povinností a hlavně budou v létě delší dny, tak doufám, že všechnu práci zvládneme. Tato doba je vhodná k nařízkování okrasných keřů. Já mám teda na zahradě jen růže.
Červenec
Léto je vhodné hlavně k zalévání a také k relaxování na zahradě. Na to už se opravdu hodně těším! Doufám, že nám začne dozrávat také nějaké ovoce. Snad meruňky a švestky, tak uvidíme. A tato doba je také vhodná ke zkracování ostružiníku a maliníku, navíc můžete sázet nové záhonky s jahodami.
Srpen
Pomalu začne období sklizně. Sklízí se hlavně okurky, rajčata, papriky a další zeleninu. Můžou se sázet pozdní odrůdy zeleniny - kedlubny, ředkvičky, ale i salát. Doufám, že už budeme ochutnávat také jablka. Další věcí je, jak zajistit alespoň trochu stínu na zahradě, že by altánek?:)
Září
Podzim je doba sklizně. Doufám, že v této době budeme sklízet dýně, cukety, ale také třeba lilky. Navíc se v této době doporučuje sázet nové ovocné stromky nebo keře. Já mám v plánu dát k jednomu plotu ostružiny, maliny a také rybíz. Na pečení buchet je toto ovoce opravdu nejlepší!
Říjen
Říjen je pak nejlepší doba na sklízení bylinek. U nás budeme sbírat jahodové listy na zimní čaj, zlatobýl, sedmero bylin a také mátu a další, které mám v plánu vysázet. Poté bylinky usuším a část plánuji zamrazit. Doufám, že mi vzejde levandule a já budu mít čím plnit vonné pytlíčky do skříní.
Listopad
V tuto dobu většinou ještě na zahrádku chodíme a uklízíme. Uklidíme nářadí, rozbité vezmeme domů na opravu, zazimujeme domečky a uložíme zahradu na zimu. Většinou stihnu ještě odplevelit záhonky a připravit půdu k zimnímu odpočinku.
Prosinec
V prosinci už na zahradu moc nechodíme. Spíš jen na kontrolu, pověsit ptáčkům zobání nebo připravit zvířátkům domky k přezimování. A pak už zahradu necháme v klidu spát:)
A co vy a vaše zahrada? Jak jste na tom s péčí o ni? Sázíte, sklízíte a zahradničíte?

Kozel zahradníkem

2 komentáře:

  1. Krásne zábery :) Milujem prírodu a tieto fotky ma robia šťastnou :)

    Čo je dobré to musím mať aktuálne aj s extra mega GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) Ano, mě taky. A ještě víc než záběry ten pobyt na zahradě je úžasný. Minulý rok jsme říkali, že tomu se nevyrovná už skoro ani moře:) A to moře opravdu miluji:)

      Vymazat