sobota 14. března 2015

Moravský frgál

Já vím, frgál je zásadně název valašský, jinde se používá slovo koláč...ale já neodolala a musela jsem jej zkusit, no a když už jsem jednou z Moravy a koláči se tento výtvor nevyrovná...tak prostě Moravský frgál!

Viděla jsem tento tenký a originální výrobek prodávat na několika trzích, na výstavách, akcích, které se konali na hradech a zámcích a všemožně dál...a nikdy jsem neochutnala...

A pak jej viděla péct v televizi, v nějakém seriálu, který jsem měla puštěný jako kulisu k úklidu...no a dostala jsem na něj nečekaně obrovskou chuť....a jediná možnost byla upéct jej. 

Tak tady je i s recepisem:)

Moravský frgál
Jen jsem si šla pro foťak a takhle to dopadlo - jak se vám podaří vyfotit něco v celku a nesnězené????:)
Potřebujete:
na těsto
400 g hladké mouky
150 g hrubé mouky
200 g másla nebo hery
3 vejce
1 kostka droždí
200 ml mléka
180 g krupicového cukru
špetka soli
na drobenku (vše smícháme a prohněteme)
150 g polohrubé mouky
150 g moučkového cukru
200 g másla
náplň (náplně můžeme střídat nebo použít jen jednu)
tvaroh, rozinky a rum
povidla
marmeláda
mix povidel a koření (hřebíček, badyán)
Postup:
Nejdříve si vytvoříme kvásek. Poté smícháme všechny ingredience na těsto. Přidáme kvásek. Propracujeme a necháme vykynout. Mezi tím si připravíme náplně a drobenku. Plechy vymažeme ideálně sádlem. Vykynuté těsto rozdělíme na bochánky a necháme ještě chvíli nakynout. Poté bochánky mírně rozválíme a vytaháme (roztaháme) na plech. Snažíme se, aby těsto bylo vyváleno opravdu tence. Rozetřeme námi zvolenou náplň a posypeme drobenkou. Pečeme na 200° až jsou okraje zlaté. (před pečením můžeme okraje potřít ještě vajíčkem, po upečení okraje potřeme máslem.) A můžeme podávat.


Jeden jsem udělala hezky kulatý do formy a zbytek těsta vyválela na plech. Každopádně oba byly pryč neuvěřitelnou rychlostí.

Doporučuji vyzkoušet a popřípadě obměnit marmelády nebo použít suroviny dle vlastní fantazie.

Krásný víkend a dejte si ke kafču něco dobrého!

My se kromě dezertu rozhodujeme ještě mezi kinem a hvězdárnou:)




10 komentářů:

  1. Velmi chutně vypadající!!! :) Mně lákají chodské koláče, taky bezvadná záležitost.

    www.empty--island.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, chodské ani neznám, hned se na ně mrknu na netu:)

      Vymazat
  2. Ježiši, omlouvám se za to chybu. :D Jinak máš docela hezký blog, jen to písmo je teda hrozné a špatně se čte.

    *Mě

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pořádku, chybka se vloudí i mě/mně:D Mě se to písmo líbí ze dvou důvodů, protože má v názvu slovo Kytka a hlavně vypadá jako psané...konkrétně tímto stejným stylem písma píšu, ale už jsem přemýšlela o změně písma, děkuji za názor:))

      Vymazat
  3. Mňam, to musela být dobrota :-) já si na takové koláče netroufnu, mám strach, že se mi nepodaří kvásek, ale třeba jednou se překonám :-)
    Hezký zbytek víkendu, K.

    OdpovědětVymazat
  4. To byla!:) Ale spíš než péct už bych měla začít cvičit:) Jinak kvásek se mi podaří snad vždycky:) Jen teplo a počkat. M.

    OdpovědětVymazat