úterý 17. února 2015

Knihy, které se mění....

Jsou určité knihy, které se mění časem.

Hlavně se mění pro čtenáře, který dospívá, zažívá a zcela jinak dokáže danou knihu uchopit. Nikdy jsem nebyla nadšená z  povinné četby. Rozhodně jsem pro to, aby děti, dospělí a vlastně všichni lidé četli a vzdělávali se, ale povinná četba mi přijde neúčelná z toho důvodu, že to co přečtu ve věku 10 - 15 let, tak nemůžu nikdy pochopit, tak jako když to přečtu, když je mi 25, 35, 45, a dál...


V době náctiletého věku byla pro mě povinná četba opravdovým utrpením a i když jsem se zadané knihy snažila přečíst nebo dokonce přečetla, tak efekt nebo nadšení bylo nulové. Ovšem po čase, který uplynul se sama od sebe k některým knihám vracím a mnohdy se nestačím divit...


Útrpné a nudné čtení vystřídaly bouřlivé emoce, nadšení, zvědavost a dokonce radost z daného čtení. K takovým knihám rozhodně patří:


Reportáž psaná na oprátce - Julius Fučík
Dříve se mi tato kniha ani nechtěla číst, říkala jsem si, že to jsou jen nějaké dopisy z vězení a co z toho. Dnes vím, jak jsem byla hloupá. Jsou to dopisy plné emocí a pocitů, které člověk pochopí až časem, kdy něco zažije, kdy něco ztratí, kdy si dokáže uvědomit váhu svého vlastního života.


Babička - Božena Němcová
Kdo by ji neznal. Dřív mi přišly věty až moc dlouhé, okolí a příroda až moc popisované. Dnes si ovšem Babičku užívám. Nabírám pozitivní energii i ducha doby. Učím se skromnost a pokoru. A zároveň se kochám právě popisem přírody, ve které se při čtení na chvilku ocitám.

Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry
Tato knížka je nejspíš knihou na celý život, protože v každém prožitém okamžiku dá právě to, co je v té době vhodné. V naivním dětství je zvláštní pohádkou, v dospívání pak odpovědí na nevyřčené a v dospělosti zamyšlením nad určitými hodnotami dosavadního života. Vždy se k ní budu ráda vracet.

Staré řecké báje a pověsti - Eduard Petiška
V době, kdy jsem četla poprvé mi přišla nudná a spíše pro kluky. Boje, příšery a nestvůry. Postupem času jsem zde našla zajímavý popis cesty z minulosti až do současnosti. Ponaučení, principy lidského chování a charakterů a také zažité situace a podobenství, které je vidět i dnes.

Máj - Karel Hynek Mácha
Dříve to pro mě byla báseň, kterou jsem se musela naučit nazpaměť, poté materiál k maturitě. Dnes je to pro mně báseň oslavující lásku, vášeň i určitý druh napětí, které zažívají milenci. Zároveň mě dnes baví i popis přírody a atmosféry s určitou dramatičností a tajemnem.


Osudy dobrého vojáka Švejka - Jaroslav Hašek
Tato knížka pro mě byla snad nejtěžší a nejsložitější povinnou četbou. Dokonce jsem si ji vytáhla u maturity. Nebavila mě, humor jsem nechápala a nedovedla si na ní najít nic pozitivního. Dnes se u ní zasměji, vím, o čem je řeč, chápu politické i vojenské narážky, takže opravdu až časem jsem se k ní dopracovala. Cesta to byla těžká, ale stála za to.

Dekameron - Giovanni Boccaccio
Dříve mě vyděsil rozsah knihy a ani se mi moc dobře nečetla. Dnes jsem ráda, že existuje kniha, kterou nemám přečtenou za den a navíc mne baví téma. Vyprávění mladých lidí, kteří utekli na venkov (občas se mi chce také utéct) je občas poučné, někdy k smíchu, jindy k zamyšlení. Rozhodně si tam člověk najde vždycky to své.


a určitě by se našla ještě spousta dalších knih, které odhalím až se mi znovu dostanou do rukou...

Jaká kniha vám dříve nebyla blízká a dnes si ji s chutí přečtete?

A čtete některé knihy i víckrát?

Dospělejší




4 komentáře:

  1. Děkuji za tip, knížku "Reportáž psaná na oprátce" si urcite půjčím ;-) poslední dobou mě takové téma "baví"

    OdpovědětVymazat
  2. Půjč:) Já jsem si ji koupila opět v antikvariátu za 5 Kč, dokonce se žlutými listy, otrhanou a celkově se starodávnou patinou:)

    OdpovědětVymazat
  3. Malého prince mám moc ráda, Řecké báje a pověsti miluju - ráda se k nim vracím.. zato Máj a Švejk mě nijak neoslovil :/ Ale třeba takovou Kytici - tu můžu :)
    http://fantasy-maniak.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Kytici mám nejradši, znám ji i nazpaměť. Ale tu jsem do seznamu dát nemohla, protože ta mě uhranula hned:))

    OdpovědětVymazat